Закий устаз

1992 жылда Хасаньяда Газаланы Алим бла бирге «Алмосту» ансамбльде жырлап башлагъан эдик. Этчеланы Музафар Краснодарда окъуун бошагъандан сора, радиода редактор болуп ишлеп башлайды. Ол, бизни эслеп, анда хоргъа ишлерге чакъырады. Алай бла Алим бла мен ары киребиз. Анда, Омарны кёргенде, бек сейир этебиз. Бу деменгили адамны къатында ишлеригибизге ёхтемленебиз. Танышабыз. Ол бизни бек сюйюучю эди, жаннетли болсун!

Жырларын Омар алай жырлаучу эди, тюз хапар айтханча, алай ачыкъ билдириучю эди адамгъа жырны. Тарыхны билгени да алай, миллетибизни юсюнден кёп хапарла айтханды Омар.

Жаш адамла келселе, ол бек къууаныучу эди. «Биз ёлюп кетсек, ызыбыздан киши къаллыкъ тюйюлдю»,- деген сёзлени кёп кере эшитгенбиз андан. Жангыз да Алим бла манга угъай, башха жашлагъа да айтыучу эди алай, бизге эжиу этдирирге да кюрешиучю эди: «Келигиз, тёрт жюз жырым жазылгъанды радиогъа, аланы жырларгъа керекди», - деп.

Адамны Аллахдан устаз фахмусу болмаса, ол сохталарына билимин кереклисича бералмайды. Омарны ауазын а бюгюн-бюгече да бир киши къайтаралмайды, аныча шарт айталмайды жырны, кёчюралмайды. Омар бир сейирлик хапар айтханча алай жырлай эди, хар сёзю, хар харфы ангылашынып. Жазгъан макъамын къалайда къалай созарыгъын, къалайда къалай тохтарыгъын ол бек уста билиучю эди. Устаз хунерлиги бек уллуду Омарны. Айтханымча, аны аууазын бюгюнлюкде киши къайтаралмайды, эриклейалмайды. Оруслулада сёз барды, аллай адам жюз жылгъа бир кере тууады деп. Мен оюм этгенден, бизни дуниягъа аллай инсан ёмюрге бир кере келеди. Минг жылда да тууармы эди бизни миллетге аллай уста?! Билген Уллу Аллахды!

Аллай айтхылыкъ адамны къатында тёрт жыл бла сегиз ай ишлегениме кесими бек насыплыгъа санайма. Бизни ызыбыздан келген тёлюню аллай адамланы кёралмагъаны уллу жарсыуду. Андан эшитгенлерибизни, юйреннгенибизни жаш адамлагъа берирге кюрешебиз.

Ол себеден, бу сиз кюрешген ишни бек огъурлугъа, кереклиге санайма. Нек дегенде, Интернет шёндю кенгден-кенг жайыла баргъанын барыбыз да кёребиз. Алыкъа школгъа жюрюмеген сабийлени окъуна ол жаны бла ангылаулары барды. Аны ючюн бу ишни магъанасы бютюн уллу болады. Битеу бу затланы бизден сора келген жаш тёлю Интернетде къарап, кёрюп, эшитип билген этерикди деп, мени оюмум алайды. Сыйлы, багъалы иш бла кюрешесиз, Аллах онг берсин! Барыгъызгъа да саулукъ тилейме, Аллах сизге алгъадан алгъа барырча онг берсин!


Руслан МУСУКАЕВ,
Заслуженный артист республики Ингушетия.

Народное творчество, ставшее достоянием мировой культуры

Народный певец Омар Отаров принадлежит к той золотой когорте старшего поколения, которая в моем восприятии ассоциируется с карачаево-балкарской культурой, в первую очередь с песенной. Его вклад в карачаево-балкарскую песенную культуру трудно переоценить. Благодаря усилиям Омара Отарова народное творчество стало достоянием мировой культуры. Голос певца, хотя его уже нет с нами, до сих пор узнаваем, своей мощью, полифоничностью и мелодичностью, что берет свое начало в недрах истории карачаево-балкарского этноса. 

Уже с юных лет он пользовался большой популярностью среди своего народа, который всегда ценил и ценит песенное наследие предков. Об этом говорит тот факт, что не найдется ни одного карачаевца и балкарца, который остался бы равнодушным при упоминании его имени.

Репертуар Омара Отарова был обширным даже в юности. Его он приумножил в зрелом возрасте, благодаря природному таланту, одарившему певца необычайной музыкальной памятью. Это и эпические песни про нартов («Дебетни жыры», «Сатанайны жыры», «Ёрюзмекни жыры»), и историко-героические песни («Къарчаны жыры», «Аче улу Ачемез», «Къырым ханла», «Бекмырзала, Къайсынла», «Татаркъанны жыры»), и детские песни («Озай», «Баппахан», «Азаматгерий - ханкъушум»), и любовные песни («Айжаякъ», «Кулина», «Таукъан», «Мажирни жыры», «Сюймеклик бла кюймеклик»), а также другие произведения архетипического характера («Апсаты», «Мараучуну хапары», «Долай», «Эрирей»). Удивительно то, что для каждой отдельной песни он мог подобрать неповторимый мотив.

Омар Отаров был не только искусным исполнителем народных песен, он внес неоценимый вклад и в сбор лучших образцов творческого наследия карачаевцев и балкарцев, чем заслужил уважение своих соплеменников, и не только их.

Я с удовольствием слушал Омара Отарова при его жизни, при первой возможности делаю это и сейчас. Когда слушаю его песни, перед моими глазами проходит панорама истории многострадального, но крепкого духом трудолюбивого и отзывчивого моего родного карачаево-балкарского народа. Своим песенным творчеством ему удалось раскрыть душу Балкарии, мировосприятие и жизненный опыт этноса. Песни Омара Отарова дают мне возможность по-новому ощутить все прелести родной земли: величие и неповторимость горного пейзажа, нежную поступь лани, аромат альпийских лугов, парение свободолюбивых орлов, гордую осанку снежного барса и многое другое.

Своими песнями великий певец ревностно служил народной музе, по сей день он помогает всем моим сородичам ощущать сопричастность к богатой истории Кавказа, всей России, сохранять этногенетическую память, за что я ему безмерно благодарен.

Муса КЕТЕНЧИЕВ, 
доктор филологических наук, профессор,
заведующий кафедрой балкарского языка КБГУ




Народное творчество, ставшее достоянием мировой культуры

 

Народный певец Омар Отаров принадлежит к той золотой когорте старшего поколения, которая в моем восприятии ассоциируется с карачаево-балкарской культурой, в первую очередь с песенной. Его вклад в карачаево-балкарскую песенную культуру трудно переоценить. Благодаря усилиям Омара Отарова народное творчество стало достоянием мировой культуры. Голос певца, хотя его уже нет с нами, до сих пор узнаваем, своей мощью, полифоничностью и мелодичностью, что берет свое начало в недрах истории карачаево-балкарского этноса.

Уже с юных лет он пользовался большой популярностью среди своего народа, который всегда ценил и ценит песенное наследие предков. Об этом говорит тот факт, что не найдется ни одного карачаевца и балкарца, который остался бы равнодушным при упоминании его имени.

Репертуар Омара Отарова был обширным даже в юности. Его он приумножил в зрелом возрасте, благодаря природному таланту, одарившему певца необычайной музыкальной памятью. Это и эпические песни про нартов («Дебетни жыры», «Сатанайны жыры», «Ёрюзмекни жыры»), и историко-героические песни («Къарчаны жыры», «Аче улу Ачемез», «Къырым ханла»,  «Бекмырзала, Къайсынла», «Татаркъанны жыры»), и детские песни («Озай», «Баппахан», «Азаматгерий - ханкъушум»), и любовные песни («Айжаякъ», «Кулина», «Таукъан», «Мажирни жыры», «Сюймеклик бла кюймеклик»), а также другие произведения архетипического характера («Апсаты», «Мараучуну хапары», «Долай», «Эрирей»). Удивительно то, что для каждой отдельной песни он мог подобрать неповторимый мотив.

Омар Отаров был не только искусным исполнителем народных песен, он внес неоценимый вклад и в сбор лучших образцов творческого наследия карачаевцев и балкарцев, чем заслужил уважение своих соплеменников, и не только их.

Я с удовольствием слушал Омара Отарова при его жизни, при первой возможности делаю это и сейчас. Когда слушаю его песни, перед моими глазами проходит панорама истории многострадального, но крепкого духом трудолюбивого и отзывчивого моего родного карачаево-балкарского народа. Своим песенным творчеством ему удалось раскрыть душу Балкарии, мировосприятие и жизненный опыт этноса. Песни Омара Отарова дают мне возможность по-новому ощутить все прелести родной земли: величие и неповторимость горного пейзажа, нежную поступь лани, аромат альпийских лугов, парение свободолюбивых орлов, гордую осанку снежного барса и многое другое.

Своими песнями великий певец ревностно служил народной музе, по сей день он помогает всем моим сородичам ощущать сопричастность к богатой истории Кавказа, всей России, сохранять этногенетическую память, за что я ему безмерно благодарен.

 

Муса КЕТЕНЧИЕВ,

доктор филологических наук, профессор,

заведующий кафедрой балкарского языка КБГУ       

 

 

 

Он очень любил свой народ, хорошо знал его историю

 

Я познакомился с Омаром Отаровым, когда пришел петь в хор. Это был необычайный человек, всегда бодрый, жизнерадостный и веселый. Он заряжал собеседника своим позитивным отношением к жизни. Находясь рядом с ним, мы постоянно чему-то учились, развивались и совершенствовались.

Омар не терпел лжи, никогда не обсуждал сплетни и слухи, свое мнение всегда говорил прямо, четко, ясно аргументируя свои доводы. Собеседника всегда слушал внимательно, считался с его мнением. Все это собирало вокруг него много людей.

Омар очень любил свой народ, хорошо знал его историю. Его познания в области фольклора, эпоса, искусства всегда поражали нас, и это при том, что у него не было классического образования, но зато был мощный духовный стержень, уходящий в глубь веков и впитывающий в себя все уровни духовной культуры карачаево-балкарского народа. Когда он пел, то каждый звук его голоса доносил до нас историю, события, описываемые в народных песнях, характеры героев оживлялись перед зрителями, образы возникали как реальные живые сцены происходившего много столетий назад...

У Отарова была феноменальная память, он держал в уме около пятисот песен с их вариантами, имевшими свою историческую почву. Тот факт, что Омар умел донести до зрителя воспеваемое событие, героя, эпоху, был связан именно с тем, что он посредством голос мог передать все, что вызывает у человека соответствующие ассоциации, а значит, песня получалась живой, образной.

Конечно, у карачаево-балкарского народа всегда были создатели и исполнители песен, но именно Отарову, как никому другому, удалось соединить все эти нити в единое полотно, открывшее народу всю красоту, гармонию нашей природы, историю языка - через песню.

Для Омара песня была жизнью, через нее он выражал себя, свою любовь к родной земле, народу. Она помогала ему в трудные моменты жизни, она же помогала выразить радость.

Со своей супругой Бийгат они прожили долгую жизнь, полную горя и радости, все мы знаем как тяжело они перенесли смерть единственной дочери, умершей еще в детстве в Средней Азии. Они оба всегда были скромными людьми, очень хлебосольными, гостеприимными, радующимися гостю как самому родному человеку.

Я хотел бы пожелать его супруге Бигат еще долгой жизни среди тех прекрасных людей, которые окружили ее заботой и вниманием после смерти Омара, и выразить им признательность.

Что же касается сайта, то считаю, что это нужный проект, он будет способствовать сплочению народа, будет нести позитивную информацию. Думаю, что и молодежь будет активно приобщаться к духовному наследию карачаево-балкарского народа через познание и осмысление песен в исполнении Омара Отарова.

Алим ГАЗАЕВ,
народный артист
Кабардино-Балкарии и Карачаево-Черкесии.

Знал историю каждой песни

 

Впервые я встретился с Омаром Отаровым в 1980 г., когда начал работать диктором телевидения. Первое время я только объявлял музыкальные произведения, которые он исполнял: он - на площадке большой студии, а я - рядом за дикторским столиком. 

Он был коммуникабельный человек, и через небольшой отрезок времени мы сдружились, несмотря на разницу в возрасте. Он называл меня Ботта улу.

В те годы мы готовили передачи расширенного формата в клубах, залах, с присутствием большого количества людей. Рассказывали о достижениях, о передовиках производства и т. д. И, конечно же, не без музыкальных номеров. И во время подготовки этих передач все без исключения просили нас включить в программу и Омара Отарова. Помню, как встречали его в Верхней Жемтале: гром аплодисментов. Если певец по сценарию должен был только петь, Омар этого не придерживался. Он обязательно обращался к жителям, вспоминал людей, какие-то случаи, связанные с данным населенным пунктом. Что же касается воспоминаний, сколько он знал и помнил!.. Многие старинные балкарские песни, оказывается, исполнялись с искажениями. Увы, они зачастую и сегодня звучат в таком же виде.

Омар Магометович знал историю каждой песни. А рассказчик он был великолепный, он обо всем рассказывал, что называется, со смаком.

Благодаря Омару Отарову мы сегодня имеем возможность слушать полюбившиеся всем народные песни. Во время войны бомба попала в здание республиканского радио, пожаром была уничтожена фонотека, где хранились пленки. По возвращении из Средней Азии Омар по памяти восстановил более 400 песен. Как-то мы ехали на обследование клуба в Новой Балкарии. Омар позвал меня и много интересного рассказал о событиях времен гражданской войны. По сей день я использую его воспоминания в своих передачах.

Он был очень хлебосольным человеком. Все помнят: кого бы он ни встретил, обязательно угощал или конфетами, или орехами, он всегда носил это карманах.

Помню, приехала целая делегация из Карачаево-Черкесии. Это были радиожурналисты. Мы поехали к нему домой. Омар со своей супругой Бигат хорошо встретили нас. Они были очень гостеприимны. Этот день мне запомнился навсегда. Омар пел нам шуточную песню про Соломона. Смеху было…

Вообще, у него было много шуточных историй из разряда «и смешно и грешно». Хочу отметить, что несмотря на популярность, он не был заносчивым. Вспоминаю, у нас был циклы передач «Я вам спою», «В дружбе с песней». Из Тырныауза приехал исполнитель народных песен Баллиев (имени не помню). А подпевать (эжиу) было некому. Он позвонил на радио, и через полчаса приехали трое из нашего хора. Гость пел, а Омар с хористами подпевал.

Первый необыкновенный его вечер в честь 70-летия организовали мы. Вечер был проведен хористами без участия представителей официальных органов власти. Было много гостей из КЧР, зал был полон. Омар был очень доволен.

Хочу вспомнить еще один эпизод. Лет 10 назад в республику приехала киногруппа из Санкт-Петербурга на съемки фильма «Горы и люди». Меня попросили быть консультантом, проводником, гидом в одном лице. Я согласился. На вопрос: «С чего бы вы хотели начать?», - режиссер ответил: «Со старинной песни в исполнении Омара Отарова». Оказалось, продюсер будущего фильма Андрей Андреев окончил школу в поселке «Звездный», сам бесконечно влюбленный в горы, полюбил песни Омара Отарова. Мы поехали к аксакалу домой, он радушно принял нас и тут же выехал с нами для съемок. У ресторана «Сосруко» в шапке, в бурке с бешметом Омар исполнил одну из старинных песен. Оператор Степан (фамилию не запомнил) произнес: «Колоритная фигура, как будто он сам Сосруко» (мы ему рассказали до того о нарте Сосруко). Фильм получился на славу.

Вот таким был для меня нарт Омар Отаров, голос которого покорил весь Кавказ.

Мухтар БОТТАЕВ, 
член Союза журналистов РФ

Омарны эсгере

Тюз Омарны юсюнден айтабыз десек, ол терсиракъ боллукъ болур… Омар, ол жангыз Омар тюйюлдю, ол халкъны къыйыныды… Аллахны ахшылыгъы бла халкъыбыз да барды. Кеси да бу халкъ эсли халкъды. Тюрк миллетле къаллайла болгъанларын дуния бети биледи. Халкъ эски болса уа, аны эскилиги тили бла белгили болады. Тилинде айтыулары барды, жырлары, жомакълары, хар тюрлю затлары. Жыр дегенинг а адамны жюрек къыйынын, ич ниетин, оюмун билдиреди. Омар а бизге аны айтыучу. Ол сан эди, аны жаны уа бизге миллетибизни ичин айтдыргъан аллай жан болгъанды. Бар миллетибизни къууанчы, неси да Омарны ауузу бла айтыла эди. Аллах аны бу дуниягъа, бизни миллетибизге, келечи этип бергенди. Ол а, айтханымча, миллетни билдиргенди жыры бла, бютюнда къылыгъы бла. 

Мен аны телевизорда жырлап кёргенме, ансы къатында олтуруп ушакъ этмегенме. Мени оюмума кёре, ол керти да халкъыбызда айта барыргъа тийишли адамды, халкъыбызны атын айтдыргъанладан бириди.

Жыр адамны ич дуниясыды. Аны тышына берген да Бир Аллахдан келечик этеди. Омарны «Аланла» деген жырын бютюн да ёсюп келген сабийлеге билдирирге керекди. Ол жыр бошунакъгъа айтылмайды… Бизни миллетни айтыуу да, жыры да жашаудан алыннганды. Ол жашаудан аллыннган зат а жыр бла къалгъан эсе, сабийле тынгылап, тынгылагъандан сора уа аланы акъылларына жетерча, бёлюм-бёлюм этип, эслерине салыргъа керекди. Ансыз, бизни бириклешгенибиз боллукъ тюйюлдю. Алай сабийле бюгюнлюкде тышында окъуп, тарыхыбызны ким болса да кесине жазып, оноучусу болмагъан халкъны мюлкю тонаугъа къалыр дегенлей, шёндю алай болуп турабыз. Осаллыкъдан угъай, биз асыры халкъны адамын сюйгенден, бир инсаннга аманлыкъ этмей, мурдарлыкъ эте тургъанланы да кечип къойгъаныбыз ючюн. Бусагъатда Интернет барды. Ол бир жаны бла игиди- халкъыбызны битеу болгъан затларын ары чыгъарып, тап хайырланып, талаш-тюйюш къурамай, бизникиди деп бегим этилип къалса, кёпле хайырланырла. Эски жырларыбыз да кёпдюле, аллай иги жырла… Табакъсоуланы Мухтарны, узакъ ёмюрлю болсун, эски жыр китаплары барды - Къарачай жанында да, мында да адамла сейирсинирча. Мен ол жырлада ангыламагъан сёзле, жерле да бардыла. Нек? Аны магъаналары жырда къалгъанды, миллетде атлары уа тюрленнгенди. Омарны жырларыны сексен проценти халкъны, тарыхны юсюндендиле. Ол жаны бла Омаргъа «Къор болайым!» - дерге керекбиз. Ол аллай адам эди!

Хар инсан келечиди бу дуниягъа, хар адам да борч бла жаратылады. Адам кесин тюз жолгъа салып, тюз ниет бла жашаргъа керекди. Хакъыбызда аллайла кёпдюле - Омарны, Кязимни, Къайсынны. Бизге кимден да зат алыргъа керек тюйюлдю. Аллах бизни саныбызгъа, жаныбызгъа аллай ариу тил, ниет бергенди, сора биз тышында излерге нек къалгъанбыз, болгъаныбызны къаты тутаргъа керекбиз! Ол затла, жырланы барысы да ёсюп келген сабийлеге тарихди.

Акъны къарагъа ызлап башлагъанда, биз биринчи араб харфла бла жазгъанбыз. Ары дери аланланы, скифлени кеслерини харфлары болгъандыла деп да айтылгъанды. Артда, кечиракъда, латин харфла бла жазып турдула, шёндю уа орус алфавит бла хайырланабыз. Ол жазылмай къалгъанла уа аууз бла айтылып барадыла. «Бийнёгерни» жырын жырлагъан заманлада бизде жазыу жокъ эди, алай бюгюнлюкде да унутмагъанды. Аны Омар жырлай эди, жаннетде жатсын. Аллай эски затны, аллай бай тарыхлы миллетни кесибиз кётюрюрге керекбиз! Бирин къой да, бирин айт деп, мен бир керти зат айтайым.

- Бир жыл бери венгерлиле келген эдиле. Ала фольклор жыя эдиле. Огъары Малкъаргъа баргъан эдиле, адамлагъа да тюбей, жырла да жыя, Къарачайгъа да жетгендиле. Ол заманда ала манга да тюбегендиле. Ол адам а, кеси да Акъкъушладан, сыбызгъы бла «Бийнёгерни» жырын сызгъырады. Мен а ол «Бийнёгерни» жыры болгъанын айтама. Ол кезиуде жолоучу уа: «Сиз, таулула, муну жыр бла айтасыз, бизде уа айтыуда айтылады», - деген эди. Сёзю сёз бла, магъанасы магъана бла бериледи – барып къаягъа миннгени, уугъа баргъаны, акъ маралны къуугъаны…

Биз эски халкъбыз, тилибиз эски, жырыбыз эски, жаныбыз эски. Билгенибиз кёп, билмегенибиз а андан да кёп. Бютюнда, бу ёсюп келген жаш тёлюню сейирсиндирирге керекди, жаш адамлагъа миллетни айтыуларын, жырларын, андан сора да не иши бар эсе да, аланы барысын да кёргюзте турургъа керекди. Биз Отар улу Омарча айтхылыкъ адамларыбызны, усталарыбызны да билдирирге борчлубуз.


Хамзат БАЧИЕВ,
народный мастер России,
член союза художников России.

Контакты

Напишите нам
assia big